Jak sobie radzić z niepewnością

Uczucie niepewności towarzyszy nam na każdym etapie życia i stanowi jego naturalną część. Ostatnie pandemiczne 1,5 roku zwielokrotniło doświadczenie niepewności i chociaż stanowi ono dla nas znaczny dyskomfort to nigdy się go w pełni nie pozbędziemy. Tak samo jak nie pozbędziemy się lęku, smutku, żalu czy złości. Możemy jednak nauczyć się strategii radzenia sobie z takim dyskomfortem. Zdecydowanie nie jest to łatwym zadaniem, ale gdy już się uda, zaczniesz traktować uczucie niepewności jako fakt i dodatkową informację na swój temat, która pozbawiona jest negatywnego wartościowania.

 

W niepewności najtrudniejsze jest nazwanie oraz uporządkowanie swojego doświadczenia. Można się za to zabrać w kilku prostych krokach:

1. Przyjrzyj się odczuciom ze swojego ciała

O czym informuje Twoje ciało?

– napięcie ramion i karku
– ból głowy
– zawroty głowy
– ból brzucha
– przyspieszone bicie serca
– nadmierna potliwość ciała
– drżenie rąk

2. Weź kilka głębokich wdechów i wydechów

Głębokie oddychanie spowalnia pracę serca i pozwala nam się uspokoić. Pomaga to w pozbyciu się natłoku myśli oraz uporządkowaniu swoich przeżyć.

3. Nazwij to czego doświadczasz

“mam czarne myśli”

“obawiam się najgorszego”

“boję się, że sobie nie poradzę”

“martwię się, bo nie wiem co jest dla mnie najlepsze”

4. Pozwól sobie odczuwać niepewność

Niepewność budzi dyskomfort i nie jest przyjemna, ale nie odpychaj od siebie związanych z nią myśli. Wszystko co czujesz jest istotne, ponieważ dostarcza informacji o Twojej kondycji psychicznej.

5. Przyjmij uczucie niepewności jako sam fakt, z którym nie wiąże się zamartwianie.

Nie chodzi o to aby polubić i tolerować nieustanne uczucie niepewności. Warto jednak zaakceptować i pogodzić się z faktem, że takie uczucie się pojawia. Pojawienie się niepewności NIE MUSI wiązać się z zamartwianiem o przyszłość i katastroficznymi myślami.

Uczucie niepewności nigdy całkowicie nie zniknie z Twojego życia, ale nie musi ono prowadzić do katastrofalnych myśli oraz zamartwiania się o przyszłość. Niepewność nie musi wiązać się z dystresem i obniżoną jakością życia.

6. Pracuj nad swoją świadomością

Obserwuj co się dzieje z Twoim ciałem i jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie. Skupiaj się na tym co tu i teraz, nie na tym co potencjalnie może się wydarzyć w przyszłości.
Anna Maria Sobczak

Anna Maria Sobczak

Psycholog, Pedagog

Przewiń do góry