REGULAMIN SERWISU INTERNETOWEGO
WWW.LEVITATE.PL
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Serwis www.levitate.pl działa na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
- Regulamin określa warunki zawierania i rozwiązywania Umów Sprzedaży Produktu oraz tryb postępowania reklamacyjnego, a także rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną przez Serwis www.levitate.pl, zasady świadczenia tych usług oraz warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.
- Każdy Usługobiorca z chwilą podjęcia czynności zmierzających do korzystania z Usług Elektronicznych Serwisu www.levitate.pl zobowiązany jest do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu.
- Usługodawca prowadzi za pośrednictwem Serwisu działalność związaną z promocją zdrowia oraz edukacją zdrowotną oraz ochroną zdrowia.
- Pacjenci odpowiadają za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich wzajemnych zobowiązań.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy:
- Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r.,
- Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r.,
- Ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z dnia 23 września 2016 r.,
- Ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r.,
- Ustawy o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r.,
- Ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 października 2015 r.,
- Ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów z dnia 8 czerwca 2001 r.,
- Ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. oraz inne właściwe przepisy prawa polskiego.
§ 2 DEFINICJE ZAWARTE W REGULAMINIE
- FORMULARZ KONTAKTOWY – formularz dostępny na stronie internetowej www.levitate.pl umożliwiający wysłanie wiadomości do Usługodawcy.
- FORMULARZ ZAMÓWIENIA – formularz dostępny na stronie internetowej www.levitate.pl umożliwiający złożenie Zamówienia.
- USŁUGOBIORCA – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną korzystająca z Usługi Elektronicznej.
- PACJENT – Usługobiorca, który zamierza zawrzeć lub zawarł Umowę Sprzedaży ze Sprzedawcą.
- KONSUMENT – osoba fizyczna, która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
- PRODUKT – dostępna w Serwisie Usługa Psychologiczna będąca przedmiotem Umowy Sprzedaży między Pacjentem a Sprzedawcą.
- USŁUGA PSYCHOLOGICZNA – usługa świadczona przez Sprzedawcę, polegająca na wykonaniu świadczenia zdrowotnego na rzecz Pacjenta przez Specjalistę, podczas Wizyty Domowej.
- WIZYTA DOMOWA – usługa polegająca na wykonaniu świadczenia zdrowotnego przez Specjalistę na rzecz Pacjenta, realizowana w miejscu i w terminie wskazanym przez Pacjenta.
- SPECJALISTA – współpracująca ze Sprzedawcą osoba posiadająca wykształcenie medyczne lub psychologiczne oraz posiadająca prawo do wykonywania zawodu lekarza, psychologa, psychoterapeuty, wykonująca usługę Wizyty Domowej odpowiednio do wykonywanego zawodu, posiadanych uprawnień i specjalizacji.
- DANE – informacje niezbędne do prowadzenia dokumentacji medycznej, w tym w szczególności: historia choroby, dane demograficzne oraz inne, potrzebne do zebrania wywiadu diagnostycznego.
- REGULAMIN – niniejszy regulamin Serwisu.
- SERWIS – Serwis internetowy Usługodawcy działający pod adresem www.levitate.pl.
- SPRZEDAWCA, USŁUGODAWCA – LEVITATE BOHATEREWICZ SOBCZAK SPÓŁKA JAWNA wpisana do Rejestru Przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000885375, miejsce wykonywania działalności oraz adres do doręczeń: ul. Karola Karskiego 16, 08-103 Nowe Iganie, NIP: 8212671482, REGON: 388256500, adres poczty elektronicznej (e-mail): kontakt@levitate.pl, numer telefonu: + 48 510 330 836 lub +48 724 081 380.
- SYSTEM OPINI – Usługa Elektroniczna udostępniona Pacjentom przez Usługodawcę, umożliwiająca zamieszczanie opinii dotyczących Produktów.
- FORUM PYTAŃ I ODPOWIEDZI – Usługa Elektroniczna udostępniona Pacjentom przez Usługodawcę, umożliwiająca zadawanie pytań dotyczących Usługi Psychologicznej.
- UMOWA SPRZEDAŻY – Umowa Sprzedaży Produktu zawarta między Pacjentem, a Sprzedawcą za pośrednictwem Serwisu.
- USŁUGA ELEKTRONICZNA – usługa świadczona drogą elektroniczną przez Usługodawcę na rzecz Usługobiorcy za pośrednictwem Serwisu.
- ZAMÓWIENIE – oświadczenie woli Pacjenta stanowiące ofertę zawarcia Umowy Sprzedaży Produktu ze Sprzedawcą.
§ 3 INFORMACJE DOTYCZĄCE PRODUKTÓW ORAZ ICH ZAMAWIANIA
- Serwis www.levitate.pl prowadzi sprzedaż Produktów za pośrednictwem sieci Internet.
- Produkty oferowane w Serwisie są wolne od wad fizycznych i prawnych i zostały legalnie wprowadzone na rynek polski.
- Informacje znajdujące się na stronach internetowych Serwisu nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów prawa. Pacjent, składając Zamówienie, składa ofertę kupna określonego Produktu na warunkach podanych w jego opisie.
- Cena Produktu uwidoczniona na stronie internetowej Serwisu podana jest w złotych polskich (PLN) i zawiera wszystkie składniki, w tym podatek VAT.
- Cena Produktu uwidoczniona na stronie Serwisu jest wiążąca w chwili złożenia przez Pacjenta Zamówienia. Cena ta nie ulegnie zmianie niezależnie od zmian cen w Serwisie, które mogą się pojawić w odniesieniu do poszczególnych Produktów po złożeniu przez Pacjenta Zamówienia.
- Zamówienia można składać:
- poprzez witrynę internetową za pomocą Formularza Zamówień (Serwis levitate.pl) – 24 godziny na dobę przez cały rok,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: kontakt@levitate.pl,
- telefonicznie pod numerem: +48 510 330 836 lub +48 724 081 380,
- za pośrednictwem komunikatora Messenger,
- za pośrednictwem komunikatora WhatsApp.
- Warunkiem złożenia Zamówienia w Serwisie przez Pacjenta jest zapoznanie się z Regulaminem i akceptacja jego postanowień w czasie składania Zamówienia.
- Specjalista orzeka o stanie zdrowia określonej osoby lub innym problemie, z jakim się boryka, po uprzednim, osobistym jej zbadaniu. Wizyty Domowe umożliwiają postawienie diagnozy, opinii oraz podjęcie działań o charakterze zdrowotnym np. udzielenie pomocy psychologicznej, z wszelkimi konsekwencjami prawnymi.
- Pacjent jest zobowiązany do tego, aby Dane przekazywane Sprzedawcy były aktualne i zgodne ze stanem faktycznym. Treść Danych powinna być przygotowana przez Pacjenta w sposób zgodny z rzeczywistością, rzetelny i kompletny.
- Wizyty Domowe, których zakup jest możliwy za pośrednictwem Serwisu, są usługami psychologicznymi w rozumieniu Ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów z dnia 8 czerwca 2001 r. i stanowią konsultacje oraz porady psychoterapeutyczne, psychologiczne.
- Opcja „Jak najszybciej” dostępna w Formularzu Zamówienia, umożliwia realizację Wizyty Domowej w ciągu 60 minut od zapłaty za Zamówienie.
- Usługi Psychologiczne realizowane są na terenie Krakowa, Wrocławia i Katowic.
- Pacjent w trakcie składania Zamówienia poprzez Formularz Zamówienia może wykorzystać voucher uzyskany od partnera zewnętrznego Sprzedawcy.
- W celu realizacji vouchera, należy wpisać kod z vouchera do odpowiedniego pola znajdującego się w Formularzu Zamówienia na stronie www.levitate.pl.
- Vouchery dostępne są w trzech następujących nominałach:
- 120 zł na wizytę jednorazową,
- 320 zł za pakiet 3 wizyt domowych,
- 420 zł za pakiet 4 wizyt domowych.
§ 4 ZAWARCIE UMOWY SPRZEDAŻY
- Do zawarcia Umowy Sprzedaży, niezbędne jest wcześniejsze złożenie przez Pacjenta Zamówienia udostępnionymi przez Sprzedawcę sposobami, zgodnie z § 3 pkt 6 oraz 7 Regulaminu.
- Po złożeniu Zamówienia Sprzedawca niezwłocznie potwierdza jego otrzymanie.
- Potwierdzenie przyjęcia Zamówienia, o którym mowa w pkt 2 niniejszego paragrafu powoduje związanie Pacjenta jego Zamówieniem. Potwierdzenie otrzymania Zamówienia następuje poprzez przesłanie wiadomości e-mail.
- Potwierdzenie otrzymania Zamówienia zawiera:
- potwierdzenie wszystkich istotnych elementów Zamówienia,
- niniejszy Regulamin zawierający pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy.
- Z chwilą otrzymania przez Pacjenta wiadomości e-mail, o której mowa w pkt 4 niniejszego paragrafu, zostaje zawarta Umowa Sprzedaży między Pacjentem, a Sprzedawcą.
- Każda Umowa Sprzedaży będzie potwierdzana dowodem zakupu, który będzie wysyłany pocztą elektroniczna na adres mailowy Pacjenta podany w Formularzu Zamówienia.
§ 5 SPOSOBY PŁATNOŚCI
- Sprzedawca umożliwia płatność za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności (Przelewy24.pl).
- W przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności Pacjent dokonuje zapłaty przed rozpoczęciem realizacji Zamówienia. Elektroniczny system płatności umożliwia dokonanie płatności za pomocą karty kredytowej lub szybkiego przelewu z wybranych polskich banków.
- Pacjent zobowiązany jest do dokonania zapłaty ceny z tytułu Umowy Sprzedaży w terminie 1 dnia roboczego od dnia jej zawarcia, chyba że Umowa Sprzedaży stanowi inaczej.
§ 6 TERMIN I SPOSOBY REALIZACJI USŁUGI PSYCHOLOGICZNEJ
- Zakupiona w Serwisie Usługa Psychologiczna realizowana jest w czasie oraz w miejscu wskazanym przez Pacjenta w Formularzu Zamówienia.
- W celu potwierdzenia Wizyty Domowej, Sprzedawca kontaktuje się z Pacjentem telefonicznie.
§ 7 REKLAMACJA PRODUKTU
- Reklamacja z tytułu rękojmi.
- Podstawa i zakres odpowiedzialności Sprzedawcy wobec Pacjenta będącego Konsumentem z tytułu rękojmi obejmującej wady fizyczne i prawne, są określone w ustawie Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.,
- Zawiadomienia o wadach dotyczących Produktu oraz zgłoszenie odpowiedniego żądania można dokonać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: kontakt@levitate.pl.
- W powyższej wiadomości w formie elektronicznej należy podać jak najwięcej informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaj i datę wystąpienia nieprawidłowości oraz dane kontaktowe. Podane informacje znacznie ułatwią i przyspieszą rozpatrzenie reklamacji przez Sprzedawcę.
- Sprzedawca ustosunkuje się do żądania Pacjenta niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od momentu zgłoszenia reklamacji.
- W przypadku reklamacji Pacjenta będącego Konsumentem – nierozpatrzenie reklamacji w terminie 14 dni od jej zgłoszenia jest jednoznaczne z jej uwzględnieniem.
- Odpowiedź na reklamację jest przekazywana na papierze lub innym trwałym nośniku np. wiadomość mailowa lub SMS.
§ 8 PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
- Z zastrzeżeniem pkt 3 niniejszego paragrafu, Pacjent będący jednocześnie Konsumentem, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie udostępnionego przez Serwis oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
- Termin czternastodniowy, w którym Konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia od dnia zawarcia umowy.
- Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Konsumentowi, w wypadku Umowy Sprzedaży, w której przedmiotem świadczenia jest usługa, jeżeli Sprzedawca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od umowy.
- Prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży przysługuje zarówno Sprzedawcy, jak i Pacjentowi, w przypadku niewykonania przez drugą stronę umowy swojego zobowiązania w terminie ściśle określonym.
§ 9 RODZAJ I ZAKRES USŁUGI ELEKTRONICZNYCH
- Usługodawca umożliwia za pośrednictwem Serwisu korzystanie z Usług Elektronicznych takich jak:
- zawieranie Umów Sprzedaży Produktu,
- System Opinii,
- Forum Pytań i Odpowiedzi,
- wysłanie wiadomości za pośrednictwem Formularza Kontaktowego.
- Świadczenie Usług Elektronicznych na rzecz Usługobiorców w Serwisie odbywa się na warunkach określonych w Regulaminie.
- Usługodawca ma prawo do zamieszczania na stronie internetowej Serwisu treści reklamowych. Treści te, stanowią integralną część Serwisu i prezentowanych w nim materiałów.
§ 10 WARUNKI ŚWIADCZENIA I ZAWIERANIA UMÓW O ŚWIADCZENIU USŁUG ELEKTRONICZNYCH
- Świadczenie Usług Elektronicznych określonych w § 9 pkt 1 Regulaminu przez Usługodawcę jest nieodpłatne.
- Okres na jaki umowa zostaje zawarta:
- umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej polegającej na umożliwieniu złożenia Zamówienia w Serwisie zawierana jest na czas oznaczony i ulega rozwiązaniu z chwilą złożenia Zamówienia albo zaprzestania jego składania przez Usługobiorcę.
- umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej polegającej na korzystaniu z Systemu Opinii zawierana jest na czas oznaczony i ulega rozwiązaniu z chwilą zamieszczenia opinii albo zaprzestania korzystania z tej Usługi przez Usługobiorcę.
- umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej polegającej na korzystaniu z Forum Pytań i Odpowiedzi zawierana jest na czas oznaczony i ulega rozwiązaniu z chwilą zadania Pytania albo zaprzestania korzystania z tej Usługi przez Usługobiorcę.
- umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej polegającej na umożliwieniu wysłaniu wiadomości do Usługodawcy za pośrednictwem Formularza Kontaktowego zawierana jest na czas oznaczony i ulega rozwiązaniu z chwilą wysłania wiadomości albo zaprzestania jej wysyłania przez Usługobiorcę.
- Wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się Usługodawca:
- komputer (lub urządzenie mobilne) z dostępem do Internetu,
- dostęp do poczty elektronicznej,
- przeglądarka internetowa,
- włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript.
- Usługobiorca zobowiązany jest do korzystania z Serwisu w sposób zgodny z prawem i dobrymi obyczajami mając na uwadze poszanowanie dóbr osobistych i praw własności intelektualnej osób trzecich.
- Usługobiorca zobowiązany jest do wprowadzania danych zgodnych ze stanem faktycznym.
- Usługobiorcę obowiązuje zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym.
§ 11 REKLAMACJE ZWIĄZANE ZE ŚWIADCZENIEM USŁUG ELEKTRONICZNYCH
- Reklamacje związane ze świadczeniem Usług Elektronicznych za pośrednictwem Serwisu Usługobiorca może składać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: kontakt@levitate.pl.
- W powyższej wiadomości e-mail, należy podać jak najwięcej informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaj i datę wystąpienia nieprawidłowości oraz dane kontaktowe. Podane informacje znacznie ułatwią i przyspieszą rozpatrzenie reklamacji przez Usługodawcę.
- Rozpatrzenie reklamacji przez Usługodawcę następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od momentu zgłoszenia.
- Odpowiedź Usługodawcy w sprawie reklamacji jest wysyłana na adres e-mail Usługobiorcy podany w zgłoszeniu reklamacyjnym lub w inny podany przez Usługobiorcę sposób.
§ 12 ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Specjalista lub Sprzedawca ponoszą wyłączną odpowiedzialność za wybranie sposobu wykonania Usługi Psychologicznej, jak również za dobór i użycie określonych produktów leczniczych oraz sprzętu medycznego.
- Usługi Psychologiczne oferowane przez Sprzedawcę za pośrednictwem Serwisu NIE SĄ PRZEZNACZONE dla Pacjentów:
- wymagających hospitalizacji – zwłaszcza w sytuacji, gdy specjalista obecny u pacjenta uprzednio na wizycie domowej nie był w stanie pacjentowi pomóc
- w stanie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia (np. pacjent jest nieprzytomny, wymaga natychmiastowej pomocy medycznej).
- w innych stanach wymagających niezwłocznego wezwania pogotowia ratunkowego.
- Specjalista świadczący Usługi Psychologiczne zamawiane za pośrednictwem Serwisu nie jest uprawniony ani zobowiązany do przewożenia/transportowania Pacjenta do placówek medycznych, w tym np. oddziałów ratunkowych.
- W przypadku uzyskania podczas komunikacji z Pacjentem wiarygodnej informacji, że wymaga on udzielenia natychmiastowej pomocy, Specjalista udziela Pacjentowi pomocy dostępnymi środkami. Jeżeli Pacjent nie wyraził sprzeciwu, Specjalista może skontaktować się z numerem alarmowym 112 i wezwać pogotowie, chyba że okoliczności wskazują, że wezwanie pogotowia nie jest konieczne.
- Za skutki podania Specjaliście błędnych, niekompletnych, nieprawdziwych, wprowadzających w błąd lub w inny sposób nieprawidłowych Danych, wyłączna odpowiedzialność spoczywa na Pacjencie.
§ 12 ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Specjalista lub Sprzedawca ponoszą wyłączną odpowiedzialność za wybranie sposobu wykonania Usługi Psychologicznej, jak również za dobór i użycie określonych produktów leczniczych oraz sprzętu medycznego.
- Usługi Psychologiczne oferowane przez Sprzedawcę za pośrednictwem Serwisu NIE SĄ PRZEZNACZONE dla Pacjentów:
- wymagających hospitalizacji – zwłaszcza w sytuacji, gdy specjalista obecny u pacjenta uprzednio na wizycie domowej nie był w stanie pacjentowi pomóc
- w stanie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia (np. pacjent jest nieprzytomny, wymaga natychmiastowej pomocy medycznej).
- w innych stanach wymagających niezwłocznego wezwania pogotowia ratunkowego.
- Specjalista świadczący Usługi Psychologiczne zamawiane za pośrednictwem Serwisu nie jest uprawniony ani zobowiązany do przewożenia/transportowania Pacjenta do placówek medycznych, w tym np. oddziałów ratunkowych.
- W przypadku uzyskania podczas komunikacji z Pacjentem wiarygodnej informacji, że wymaga on udzielenia natychmiastowej pomocy, Specjalista udziela Pacjentowi pomocy dostępnymi środkami. Jeżeli Pacjent nie wyraził sprzeciwu, Specjalista może skontaktować się z numerem alarmowym 112 i wezwać pogotowie, chyba że okoliczności wskazują, że wezwanie pogotowia nie jest konieczne.
- Za skutki podania Specjaliście błędnych, niekompletnych, nieprawdziwych, wprowadzających w błąd lub w inny sposób nieprawidłowych Danych, wyłączna odpowiedzialność spoczywa na Pacjencie.
§ 13 WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA
- Wszystkie treści zamieszczone na stronie internetowej pod adresem www.levitate.pl korzystają z ochrony prawnoautorskiej i są własnością LEVITATE BOHATEREWICZ SOBCZAK SPÓŁKA JAWNA, ul. Karola Karskiego 16, 08-103 Nowe Iganie, NIP: 8212671482, REGON: 388256500. Usługobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną Usługodawcy, będącą następstwem użycia jakiejkolwiek zawartości strony www.levitate.pl, bez zgody Usługodawcy.
- Jakiekolwiek wykorzystanie przez kogokolwiek, bez wyraźnej pisemnej zgody Usługodawcy, któregokolwiek z elementów składających się na treść oraz zawartość strony www.levitate.pl stanowi naruszenie prawa autorskiego przysługującego Usługodawcy i skutkuje odpowiedzialnością cywilnoprawną oraz karną.
§ 14 PASTONOWIENIA KOŃCOWE
- Umowy zawierane poprzez Serwis zawierane są zgodnie z prawem polskim.
- W przypadku niezgodności jakiejkolwiek części Regulaminu z obowiązującym prawem, w miejsce zakwestionowanego przepisu Regulaminu zastosowanie mają właściwe przepisy prawa polskiego.
- Wszelkie spory wynikłe z Umów Sprzedaży między Serwisem, a Konsumentami będą rozstrzygane w pierwszej kolejności na drodze negocjacji, z intencją polubownego zakończenia sporu, z uwzględnieniem ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jeśli jednak nie byłoby to możliwe, lub też byłoby niesatysfakcjonujące dla którejkolwiek ze stron, spory będą rozstrzygane przez właściwy sąd powszechny, zgodnie z pkt 4 niniejszego paragrafu.
- Ewentualne spory powstałe pomiędzy Usługodawcą, a Usługobiorcą (Pacjentem) będącym jednocześnie Konsumentem, zostają poddane sądom właściwym zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego z dnia 17 listopada 1964 r.
- Pacjent będący Konsumentem ma również prawo do skorzystania z pozasądowych sposobów rozstrzygania sporów w szczególności poprzez złożenie po zakończeniu postępowania reklamacyjnego wniosku o wszczęcie mediacji lub wniosku o rozpatrzenie sprawy przez sąd polubowny (wniosek można pobrać na stronie internetowej http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=6223). Wykaz Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej dostępny jest na stronie internetowej: http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq596. Konsument może skorzystać także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów. Pozasądowe dochodzenie roszczeń po zakończeniu postępowania reklamacyjnego jest bezpłatne.
- Konsument w celu polubownego rozwiązania sporu może w szczególności złożyć skargę za pośrednictwem platformy internetowej ODR (Online Dispute Resolution), dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.